MISJA
· Zapewniamy wszechstronny rozwój ucznia,
umożliwiamy mu rozwój talentu, uzdolnień i osobowości.
· Tworzymy szkołę twórczą, otwartą , przyjazna,
bezpieczną.
· Kształcimy umiejętności niezbędne do
funkcjonowania we współczesnym świecie w duchu kultury, tolerancji,
akceptacji, harmonii z przyrodą, w poczuciu wrażliwości i otwartości
na potrzeby drugiego człowieka i środowiska społecznego oraz
kreatywności i wytrwałości.
· Kierujemy się następującymi wartościami: prawda,
dobro, piękno, odpowiedzialność;
· Przestrzegamy zasad:
- spójności (wspólne normy i wartości dla wszystkich
podmiotów – rodzice, nauczyciele, uczniowie);
- perspektywiczności (ciągłość oddziaływań z
uwzględnieniem faz rozwoju dziecka);
- otwartości i współpracy (uczestnictwo i współpraca
wszystkich podmiotów działających w szkole i środowisku lokalnym);
- bezpieczeństwa;
· Jesteśmy asertywni – mówimy NIE: agresji,
przemocy, uzależnieniom;
· Tworzymy i realizujemy programy zapobiegające
patologiom społecznym;
· Uczymy rozpoznawania wartości moralnych,
dokonywania właściwych wyborów i hierarchizacji wartości;
· Kształtujemy postawę dialogu, umiejętności
słuchania innych;
· Tworzymy ceremoniał, tradycje, zwyczaje i obyczaje
na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej;
· Poszukujemy nowatorskich rozwiązań dydaktycznych i
wychowawczych będąc wzorcem dla ucznia;
· Spędzamy wspólnie czas wolny( wycieczki, imprezy
klasowe, szkolne, kółka sportowe i in.)
· Stwarzamy możliwości doskonalenia uczniów i
nauczycieli;
· Zapewniamy każdemu uczniowi sukces( zgodnie z jego
indywidualnymi możliwościami).
WIZJA SZKOŁY
MOCNE STRONY
· Usytuowanie w dwóch budynkach
· Zaangażowanie pracowników
· Wysoko wykwalifikowana kadra
· Pozytywne dążenie do kształcenia i samokształcenia
· Promocja szkoły (1-3)
· Współpraca z przedszkolami
· Turystyka
· Jednozmianowość
· Dobra atmosfera pracy
· Swoboda w organizowaniu zajęć
· Indywidualizacja pracy dydaktyczno- wychowawczej
· Pedagogizacja rodziców
· Młoda kadra
· Dwóch pedagogów
· Dwie biblioteki i świetlice
· Sukcesy sportowe
· Komunikatywny i życzliwy dyrektor
SŁABE STRONY
· Zbyt liczne klasy
· Trudne środowisko
· Sytuacja materialna środowiska
· Uboga baza dydaktyczna
· Mała liczba zajęć pozalekcyjnych
SZANSE
· Przyciąganie bogatego „klienta”
· Komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa dla
dziecka
· Likwidacja agresji
· Lepszy rozwój intelektualny, emocjonalny i
sportowy dzięki dobrej kadrze
· „Odpływ” dzieci z dobrze sytuowanych domów do
konkurencyjnej placówki
· brak wykorzystywania wszystkich możliwości
nauczyciela
ZAGROŻENIA
· Niepewność „jutra”
· Niż demograficzny
· Wagary, agresja, drugoroczność.
SZKOŁA NASZYCH MARZEŃ
· Usytuowanie w dwóch budynkach
· Zaangażowanie pracowników
· Wysoko wykwalifikowana kadra
· Dobra atmosfera pracy
· Swoboda w organizowaniu zajęć
· Indywidualizacja pracy dydaktyczno – wychowawczej
· Komunikatywny i życzliwy dyrektor
· Jednozmianowość
· Turystyka
· Pedagogizacja rodziców
· Dwóch pedagogów
· Psycholog i logopeda
· Rehabilitant
· Dwie pielęgniarki
· Dwie biblioteki, świetlice, stołówki, sale
gimnastyczne, szatnie
· Sukcesy sportowe
· Mniej liczne klasy
· Bogata baza dydaktyczna
· Dobry przepływ informacji z zewnątrz i wewnątrz
szkoły
· Szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych
· Zajęcia w bogato wyposażonych klasopracowniach
· Szkoła miejscem umożliwiającym powstanie klas
integracyjnych – budynek przystosowany technicznie, wykwalifikowana
kadra
· Tworzenie klas integracyjnych
· Promocja – prezentacja osiągnięć uczniów w
środowisku miejskim
· Komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa
dziecka
· Wszechstronny rozwój osobowości dziecka
· Akceptacja prawa rodziców do wychowywania i
nauczania moralnego i religijnego
· Partnerstwo rodziców w pracy wychowawczej szkoły
· Przeciwdziałanie agresji, drugoroczności i wagarom
· Gotowość w niesieniu pomocy
· Zaufanie
· Umiejętność dostosowania się do możliwości
partnera
Wychowanie zakłada wszechstronny rozwój dziecka,
który u każdego dziecka przebiega w sposób indywidualny i tylko jemu
właściwy. Dlatego celem wychowania jest zainicjowanie i
ukierunkowanie rozwoju, a nie ukształtowanie sztywnego modelu
„gotowej” osobowości. Przedstawiony poniżej MODEL ABSOLWENTA jest
inspiracją i celem działań dydaktyczno – wychowawczych w Szkole
Podstawowej nr 2, który poszczególni uczniowie osiągną w pełnym
stopniu na miarę swoich możliwości indywidualnych.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 2 w Bolesławcu w
interesujących go rodzajach aktywności, podejmowanych samodzielnie,
dąży do realizacji podjętych zadań. Podejmuje również działania,
które może wykonać przy pomocy dorosłego. Szuka informacji na
interesujący go temat w różnych dostępnych mu źródłach. Potrafi
opanować emocje, dostosować się do umów i zasad dotyczących
postępowania. Dąży do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów
społecznych z rówieśnikami. Przestrzega norm postępowania jako
członek określonej grupy. Jest otwarty na wszelkie nowe propozycje
działań. Rozwiązuje problemy na drodze dialogu. Potrafi kojarzyć,
dochodzić do sedna sprawy. Dąży do osiągnięcia ideału osobowego
wyrażającego się takimi cechami jak: pracowitość, świadomość moralna
i duchowa, odpowiedzialność, aktywność, prawdomówność, koleżeńskość,
uczciwość, tolerancja i wrażliwość.
· Włącza się w tok życia szkoły (pracuje w kołach
zainteresowań, samorządzie szkolnym)
· Ma własny wkład w rozwój klasy, szkoły, środowiska
· Bierze udział w konkursach
· Rozwija swoje mocne strony charakteru i pracuje
nad słabymi
· Pracuje nad poprawa swojej samooceny
· Zna i przestrzega zasad dobrych obyczajów i
kultury bycia
· Potrafi rozwiązywać konflikty na drodze negocjacji
· Potrafi powiedzieć „NIE” w sytuacjach nacisku i
przymusu – jest asertywny
· Kształci umiejętności społeczne (bycie z grupą, a
nie poza nią; walka z egoizmem)
· Wdraża się do umiejętności organizacji pracy
własnej i zespołowej
· Uczy się odpowiedzialności i tolerancji
· Potrafi zaprezentować się pozytywnie jako
absolwent
· Uczy się zasad życia w rodzinie i społeczności
· Szanuje i dba o dobro kulturowe
· Zna swoje prawa, broni praw innych - słabszych
· Efektywnego uczenia się
· Zasad aktywnego słuchania
· Formułowania i wyrażania swoich myśli
· Posługiwania się różnymi źródłami wiedzy i
informacji
· Aktywnego uczestnictwa w procesie dydaktyczno –
wychowawczym
· Społecznego bycia w grupie
· Rozpoznawania wartości moralnych i dokonywania
właściwych wyborów
WARTOŚCI
W Szkole Podstawowej nr 2 w Bolesławcu w procesie nauczania, kształcenia umiejętności i
wychowania realizowane są i przestrzegane następujące wartości:
PRACOWITOŚĆ
ŚWIADOMOŚĆ MORALNA I DUCHOWA
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
AKTYWNOŚĆ
PRAWDOMÓWNOŚĆ
KOLEŻEŃSKOŚĆ
UCZCIWOŚĆ
TOLERANCJA
WRAŻLIWOŚĆ
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA WYCHOWAWCZE
Praca dydaktyczno – wychowawcza prowadzona w okresie
szczególnej plastyczności psychiki dziecka i jego podatności na
oddziaływanie pedagogiczne, jest wielostronną działalnością.
Odwołując się do motta, można stwierdzić, że procesy nauczania –
uczenia się, wychowywania i samowychowania, kształcenia i
samokształcenia oraz wszelkie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej
ściśle ze sobą się łączą i zmierzają do ukształtowania osobowości
dziecka zgodnie z systemem wartości uniwersalnych. Oznacza to, że w
procesie dydaktyczno – wychowawczym należy mieć na względzie zarówno
kształtowanie wartościowych postaw społeczno – moralnych uczniów,
jak i opanowanie przez nich odpowiedniego zakresu wiedzy i
umiejętności.
W programie SP nr 2 wychowanie określane jest jako
proces świadomego działania wychowawcy oraz współdziałania
wychowawcy i wychowanka, w którym wychowanek ma dojść do pełni
osobowego rozwoju przez:
- ukształtowanie prawego charakteru,
- zbudowanie poczucia odpowiedzialności a własny
rozwój i wspólne dobro,
- poznanie i przestrzeganie norm społecznych,
- budowanie postawy życzliwości i miłości do ludzi.
Program zakłada również, że rozwój ten (człowieka)
jest wszechstronny, pełny i harmonijny, obejmuje całego człowieka,
scalając jego rozwój fizyczny, psychiczny, intelektualny i duchowy.
Wychowanek w SP nr 2 rozumiany jako podmiot, to
znaczy jest niepowtarzalna jednostką, posiada naturę cielesno –
duchową, jest rozumny i wolny, stanowi o sobie, przeznaczony jest do
wielkich zadań: samodzielność, samoświadomość, dojrzała miłość i
wolność.
Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 2 w
Bolesławcu, uwzględnia następujące zadania szkoły i formy ich
realizacji:
1. Wszechstronny rozwój osobowy ucznia:
- rozwój społeczny,
- rozwój zdrowotny;
- rozwój wrażliwości estetycznej;
- rozwój intelektualny,
- rozwój moralny;
- rozwój duchowy.
2. System pomocy uczniom w Szkole Podstawowej nr 2.
ROZWÓJ SPOŁECZNY UCZNIA
ZADANIA
I. FUNKCJONOWANIE W GRUPIE:
1. Kształtowanie umiejętności akceptacji samego
siebie
2. Kształtowanie umiejętności słuchania,
komunikowania się, rozwiązywania konfliktów i negocjowania
3. Integracja zespołu klasowego
4. Tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w
grupie
5. Uświadamianie zagrożeń płynących z braku
tolerancji
6. Kształtowanie umiejętności przezwyciężania
egocentryzmu ku postawie sprawiedliwości wobec każdego człowieka
FORMY REALIZACJI
● rozwój grupy poprzez współdziałanie i
współodpowiedzialność za wykonywane zadania
● opracowanie kontraktów szkolnych i klasowych
● stosowanie niekonwencjonalnych metod integrujących
zespoły klasowe
● organizowanie i uczestnictwo w imprezach klasowych
● organizowanie wspólnych wyjść, wycieczek, wyjazdów
● podejmowanie wspólnych akcji charytatywnych
II. ŻYCIE W SPOŁECZEŃSTWIE
1. Kształtowanie właściwych postaw obywatelskich
2. Wpajanie szacunku dla tradycji i historii
narodowej oraz symboli narodowych
3. Rozwijanie poczucia przynależności do
społeczności lokalnej, Ojczyzny i społeczności europejskiej
4. Powiązanie tradycji narodowych z tradycjami
religijnymi
5. Kształtowanie umiejętności trafnej oceny zjawisk
społecznych
6. Ukazanie związków między prawami i obowiązkami w
życiu społecznym
7. Kształtowanie postawy poszanowania godności
każdej osoby
● tworzenie programów autorskich
● organizowanie uroczystości szkolnych i klasowych
związanych ze świętami narodowymi
● przeprowadzanie konkursów o charakterze
regionalnym i wymiarze europejskim np. historyczny, plastyczny,
krajoznawczy, ekologiczny
● poznawanie historii narodowej poprzez takie
działania jak wywiady, montaże literacko-muzyczne, osady bohaterów
historycznych i literackich
● wskazywanie obowiązków uczniowskich, obywatelskich
i patriotycznych
● pomoc koleżeńska
● stosowanie zwrotów grzecznościowych w każdej
sytuacji
● dbałość o czystość języka
● eliminowanie agresji i poniżania słabszych
III. UCZESTNICTWO W KULTURZE
1. Kultywowanie tradycji rodzinnych, narodowych i
religijnych
2. Zapoznanie z kulturą duchową narodu
3. Zapoznanie z dorobkiem kulturowym narodu
4. Kształtowanie umiejętności odczytywania różnych
tekstów kultury
(obrazów, przekazów multimedialnych)
● tworzenie tradycji szkoły
● prezentacje twórczości uczniów
● organizowanie wyjść i wycieczek do muzeów, galerii
w mieście i regionie
● poznawanie tradycji i obrzędów religijnych
● udział w imprezach kulturalnych
● udział w zajęciach informatycznych
● wykorzystanie informacji zawartych w prasie oraz
programach radiowych i telewizyjnych
IV. ŻYCIE RODZINNE
1.Kształtowanie umiejętności obserwacji i analizy
zjawisk życia we
własnej rodzinie
2. Poznanie i kultywowanie rodzinnych tradycji
3. Wskazywanie wzorców i prawidłowych zachowań w
rodzinie
4. Stymulowanie procesu samowychowania
● spotkania z pedagogiem szkolnym
● spotkania z członkami rodziny, przedstawicielami
różnych zawodów
● rozwijanie swoich zainteresowań poprzez udział w
zajęciach pozalekcyjnych
● organizowanie uroczystości klasowych z okazji Dnia
Matki, Dnia Babci itp.
ROZWÓJ ZDROWOTNY UCZNIA
ZADANIA
1. kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i
higienicznych
2. promocja zdrowego trybu życia i przekazywanie
modeli aktywnego spędzania wolnego czasu
3. kształtowanie umiejętności samodzielnego
dokonywania właściwych wyborów zachowań chroniących zdrowie własne i
innych ludzi
4. uświadamianie zagrożeń związanych z nałogami i
uzależnieniami od narkotyków
5. propagowanie ekologicznego modelu funkcjonowania
we współczesnym świecie – uświadamiania zagrożeń cywilizacyjnych i
ukazywania sposobów zapobiegania degradacji środowiska naturalnego
6. rozwijanie sprawności fizycznej
FORMY REALIZACJI
● wdrażanie programu udzielania pierwszej pomocy
● wdrażanie programów profilaktycznych i
proekologicznych
● włączanie się w ogólnopolskie i lokalne akcje
promujące zdrowie i ekologię
● współpraca z ośrodkami uzależnień MONAREM,
Terenową Stacja Sanitarno – Epidemiologiczną
● współpraca z pielęgniarką szkolną
● współpraca z policja
● kontynuacja programów proekologicznych (m.in.
zbiórka surowców wtórnych- „Człowieku chomikuj”, Szkolny Program
Puszkowy, akcja zbiórki makulatury i złomu
● programy artystyczne o charakterze ekologicznym
● współpraca z Bolesławieckim Centrum Edukacji
Ekologicznej
● współpraca z Zarządem Oddziału PTTK w Bolesławcu
● organizacja i udział w imprezach turystycznych
(rajdy, wycieczki)
● prowadzenie zajęć korekcyjnych, SKS-u
● udział w zawodach sportowych
ROZWÓJ ESTETYCZNY UCZNIA
ZADANIA
1. kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna w
człowieku i otaczającym go świecie;
2. wdrażanie uczniów do zachowań związanych z
estetyką ubioru, troski o piękno klasy, szkoły, środowiska;
3. wyrabianie u wychowanków potrzeb estetycznych
niezbędnych w procesie rozwoju osobowości;
FORMY REALIZACJI
● Uczestnictwo w różnych dziedzinach życia
kulturalnego:
- wycieczki przyrodniczo – krajoznawcze
- wyjścia do kina, muzeum, teatru itp.
- poznawanie zabytków i historii miasta i regionu
● Włączanie się w ogólnopolskie, regionalne i
miejskie akcje promujące kulturę i sztukę:
- konkursy, wystawy, gazetki szkolne i klasowe,
udział w imprezach kulturalnych, programy artystyczne, apele itp.
ROZWÓJ INTELEKTUALNY UCZNIA
ZADANIA
1. Rozwijanie ciekawości poznawczej
2. Kształcenie umiejętności twórczego myślenia
3. Poszukiwanie i korzystanie z różnych źródeł
informacji
4. Stwarzanie sytuacji twórczych
5. Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań
FORMY REALIZACJI
● Organizowanie konkursów;
● Stosowanie aktywizujących metod pracy na
zajęciach;
● Korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej i
miejskiej, Internetu;
● Wyrównywanie zaległości w pracy z uczniem mającym
trudności w nauce;
● Praca z uczniem zdolnym;
● Prezentacja prac uczniowskich;
● Prezentowanie własnego punktu widzenia.
ROZWÓJ MORALNY UCZNIA
ZADANIA
1. Poznawanie norm moralnych;
2. Dostrzeganie różnicy miedzy normami moralnymi a
obyczajami;
3. Kształtowanie umiejętności rzetelnej oceny
zachowań własnych i kolegów;
4. Nabywanie i rozwijanie sprawności moralnych:
prawdomówność, posłuszeństwo, uczciwość, odpowiedzialność,
pracowitość, sumienność, punktualność, dzielność, samodzielność;
FORMY REALIZACJI
● Dostarczanie przez nauczycieli wiedzy o normach
moralnych;
● Wdrażanie przykładów z literatury, filmów, życia
itp.; ocena postępowania;
● Wdrażanie programów wychowawczych;
● Tworzenie i zawieranie kontraktów klasowych na
miarę dojrzałości zespołów klasowych;
● Poznawanie na zajęciach kultur innych narodów
● Postawa, przykład i słowne pouczenie nauczyciela;
● Wspólne rozwiązywanie zaistniałych problemów i
konfliktów;
● Stosowanie metod aktywizujących;
● Rozważanie Słowa Bożego na lekcjach katechezy;
● Udział w Olimpiadzie Biblijnej;
● Stosowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania;
● Realizacja zadań edukacyjnych;
● Stosowanie systemu kar i nagród według Kodeksu
Ucznia i Statutu Szkoły;
● Wspomaganie ucznia w pracy nad sobą;
● Udział w rekolekcjach;
● Wykorzystywanie gier i zabaw zuchowych.
ROZWÓJ DUCHOWY UCZNIA
ZADANIA
1. Uświadamianie istnienia rzeczywistości
niewidzialnej;
2. Rozwijanie myślenia refleksyjnego;
3. Kształtowanie zdolności do głębokiego kontaktu z
drugim człowiekiem:
FORMY REALIZACJI
- wywoływanie u uczniów zachwytu i podziwu dla
świata i życia, by ukazać, że każde istnienie jest wartością,
- gotowość do poświęceń.
- spieszenie z pomocą,
- włączanie się w rozwiązywanie problemów,
- koleżeństwo i przyjaźń, szacunek;
4. Rozwijanie postaw twórczych jako przejaw
duchowości oraz udział w kulturze poprzez twórczość i odbiór;
5. Poznawanie zasad wiary oraz rozwijanie życia
religijnego;
6. Ukierunkowanie na poszukiwanie prawdy, dobra i
piękna; uświadamianie celu ostatecznego (sensu życia); dążenie do
pełni człowieczeństwa w odniesieniu do Absolutu:
- ukazywanie potrzeby wykraczania poza doświadczenie
i poznanie;
- dążenie do doskonałości poprzez wierność wybranym
ideałom.
● Poznawanie znaczenia znaków i symboli;
● Doświadczanie potrzeby myślenia abstrakcyjnego w
czasie rozwiązywania zadań, problemów, konfliktów;
● Zabawy interpersonalne prowadzące do
ukształtowania zdolności do empatii;
● Pomoc koleżeńska;
● dział w zajęciach świetlicy terapeutycznej i
zajęciach artystycznych, np. Jasełka;
● Prezentacja prac uczniowskich innych osiągnięć na
forum szkoły i miasta;
● Poznanie wybranych przejawów kultury na zajęciach
edukacyjnych;
● Udział w wystawach, wizyty w muzeach,
przedstawienia teatralne itp.;
● Kontakt z drugim człowiekiem, przyrodą, sztuką;
● Wycieczki, metody poglądowe;
● Motywowanie do podejmowania wysiłku; pracy nad
sobą;
● Lekcje religii, rekolekcje;
● Udział w olimpiadach i konkursach, np.: Olimpiada
Biblijna;
● Współpraca z duszpasterstwem.